~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Καθόμουν και έκλαιγα για την Ελλάδα. Παναγιά μου βοήθα και αυτή τη φορά τους Έλληνες". Θεόδωρος Κολοκοτρώνης

ΕΛΛΑΔΑ - ΜΝΗΜΕΙΑ - Αρχαιολογικοί χώροι και Μνημεία στην Ελλάδα. Ελληνικός Πολιτισμός

ΕΛΛΑΔΑ - ΜΝΗΜΕΙΑ - Αρχαιολογικοί χώροι και Μνημεία στην Ελλάδα. Ελληνικός Πολιτισμός
ΕΛΛΑΔΑ - ΜΝΗΜΕΙΑ - Αρχαιολογικοί χώροι και Μνημεία στην Ελλάδα. Ελληνικός Πολιτισμός


Μετάφραση [Translate]

Σάββατο 31 Αυγούστου 2013

Η Άλωση της Τριπολιτσάς

Η Άλωση της Τριπολιτσάς


Από τις κορυφαίες στιγμές της Επανάστασης του '21, κατά την οποία αναδείχθηκε ο στρατηγικός νους του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη.

Από τις πρώτες μέρες του εθνικού ξεσηκωμού, ο Κολοκοτρώνης είχε συλλάβει την ιδέα της πολιορκίας και της άλωσης της Τριπολιτσάς (σημερινής Τρίπολης), επειδή κατείχε στρατηγική θέση και ήταν το διοικητικό κέντρο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στον Μοριά. Στην Τριπολιτσά είχε την έδρα του ο Μόρα-Βαλεσί, ο στρατιωτικός διοικητής της Πελοποννήσου, με όλο το χαρέμι και τα πλούτη του, εκεί ζούσε ο μισός τουρκικός πληθυσμός της Πελοποννήσου και την υπερασπιζόταν σημαντικός αριθμός ενόπλων σωμάτων. Με λίγα λόγια ήταν μια επικίνδυνη εχθρική εστία, η οποία εάν δεν εξουδετερωνόταν θα ήταν μια διαρκής απειλή για τις επαναστατημένες επαρχίες της Πελοποννήσου.
Η στρατηγική σύλληψη του Κολοκοτρώνη δεν έγινε αμέσως αποδεκτή, επειδή προϋπέθετε οργανωμένο στρατό, που δεν υπήρχε. Ο Κολοκοτρώνης με επιμονή και πειστικότητα αντέστρεψε το αρνητικό για την άποψή του κλίμα μεταξύ των οπλαρχηγών κι έτσι στα μέσα Απριλίου αποφασίστηκε ο αποκλεισμός της Τριπολιτσάς σε πρώτη φάση, ώστε να διακοπεί κάθε δυνατότητα επικοινωνίας και εφοδιασμού της πόλης. Αρχιστράτηγος της επιχείρησης ορίσθηκε ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης, αλλά ιθύνων νους της ήταν ο Κολοκοτρώνης, το σχέδιο του οποίου τηρήθηκε κατά γράμμα.
Μέχρι τις αρχές Μαΐου του 1821 οι επαναστάτες είχαν περισώζει την Τριπολιτσά σ' ένα κύκλο που περιλάμβανε τις περιοχές Πάπαρι, Βλαχοκερασιά, Διάσελο, Αλωνίσταινα και Βέρβενα. Τότε έφθασε η πληροφορία ότι ο Μουσταφάμπεης με 3.500 άνδρες προερχόμενος από τα Γιάννινα είχε διασπάσει την πολιορκία από τα ανατολικά και είχε εισέλθει στην πόλη. Η επιχείρηση κινδύνευε, καθώς τις επόμενες μέρες τέθηκε σε καταδίωξη του Κολοκοτρώνη και των άλλων οπλαρχηγών που πολιορκούσαν την Τριπολιτσά. Οι δύο σημαντικές ήττες που υπέστη στο Βαλτέτσι (12 Μαΐου) και στα Δολιανά (18 Μαΐου), όχι μόνο αναπτέρωσαν το ηθικό στο ελληνικό στρατόπεδο, αλλά συνέβαλαν καταλυτικά στην Άλωση της Τριπολιτσάς.

Η δύναμη των πολιορκητών συνεχώς ενισχυόταν και τις παραμονές της Άλωσης είχε φθάσει τους 10.000 άνδρες. Ο κλοιός γύρω από την Τριπολιτσά έσφιγγε διαρκώς και η πόλη υπέφερε. Οι αποθήκες των τροφίμων είχαν σχεδόν αδειάσει, τα χρήματα είχαν εξαντληθεί και οι αρρώστιες θέριζαν. Στην πόλη υπήρχαν 35.000 ψυχές, Τούρκοι, Χριστιανοί, Αλβανοί και Εβραίοι.

Τότε ο Κολοκοτρώνης συνέλαβε την ιδέα να κατασκευαστεί περιφερειακή τάφρος γύρω από την πόλη για να δυσκολέψει περισσότερο τη ζωή των πολιορκημένων. Η τάφρος κατασκευάστηκε ταχύτατα από τους χωρικούς και η όλη τοποθεσία ονομάστηκε Γράνα. Γύρω και πίσω από αυτή τοποθετήθηκαν τα τέσσερα ελληνικά σώματα, με επικεφαλής τους Κολοκοτρώνη, Μαυρομιχάλη, Γιατράκο και Αναγνωσταρά. Οι επαναστάτες είχαν στη διάθεσή τους ένα παμπάλαιο κανόνι και οι πολιορκούμενοι 30.
Απόντος του Μόρα-Βαλεσί, Χουρσίτ Πασά, ο Μουσταφάμπεης, που είχε το γενικό πρόσταγμα στην πόλη, αντιλήφθηκε γρήγορα την κίνηση του Κολοκοτρώνη και στις 18 Αυγούστου ενήργησε επίθεση με ιππικό για να διασπάσει τον κλοιό των Ελλήνων. Απέτυχε και οι δυνάμεις του επέστρεψαν στην πόλη έχοντας υποστεί μεγάλες απώλειες. Μπέηδες και αγάδες άρχισαν τότε να συσκέπτονται για τους όρους της παράδοσης, καθώς δεν υπήρχε ελπίδα σωτηρίας.
Όμως τους πρόλαβε ένας απλός στρατιώτης, ο Μανώλης Δούνιας από τον Πραστό Κυνουρίας. Στις 23 Σεπτεμβρίου 1821, ημέρα Παρασκευή, μαζί με δύο συντρόφους του αναρριχήθηκε στα τείχη της πόλης που έφθαναν τα πεντέμισι μέτρα ύψος και εισήλθε στην Τριπολιτσά, εκμεταλλευόμενος τη γνωριμία του με τον φύλακα του προμαχώνα. Αφού τον εξουδετέρωσε, άνοιξε την Πύλη του Μυστρά και οι Έλληνες επαναστάτες εισόρμησαν στην πόλη. Οι κάτοικοί της αντιστάθηκαν, χωρίς επιτυχία, επί δίωρο.
Επακολούθησε άγρια σφαγή του πληθυσμού και πρωτοφανές πλιάτσικο. Μάταια οι οπλαρχηγοί προσπαθούσαν να συγκρατήσουν τους μαινόμενους επαναστάτες. «Το ασκέρι, όπου ήτον μέσα, το Ελληνικόν, έκοβε και εσκότωνε, από Παρασκευή έως Κυριακή, γυναίκες, παιδιά και άνδρες, τριάντα δύο χιλιάδες, μία ώρα ολόγυρα της Τριπολιτσάς. Ένας υδραίος έσφαξε ενενήντα. Έλληνες εσκοτώθηκαν εκατόν» γράφει στα Απομνημονεύματά του ο Κολοκοτρώνης.
Η εκδικητική μανία των επαναστατών εκδηλώθηκε όχι μόνο σε βάρος των Τούρκων, αλλά και των Εβραίων που είχαν δείξει εχθρική στάση απέναντι στην Επανάσταση, και των Ελλήνων που είχαν χαρακτηριστεί τουρκολάτρες, όπως ο πρόκριτος Σωτήρης Κουγιάς. Αντίθετα, οι Αλβανοί της Τριπολιτσάς αποχώρησαν συντεταγμένα με τη συνοδεία ελλήνων μαχητών, καθώς είχαν έλθει σε συμφωνία με τον ίδιο τον Κολοκοτρώνη.
Η Άλωση της Τριπολιτσάς αποτέλεσε σταθμό για την εδραίωση και την εξέλιξη της Επανάστασης. Ολόκληρη η Πελοπόννησος βρισκόταν στα χέρια των Ελλήνων, εκτός των φρουρίων, Πατρών, Μεθώνης, Κορώνης και Ναυπλίου, τα οποία πολιορκούνταν στενά.


_______________
Διαβάστε περισσότερα: http://www.sansimera.gr/articles/310#ixzz2dZazBy3y

Σάββατο 24 Αυγούστου 2013

Ντοκουμέντα της ζωής Γεωργίου – Καραϊσκάκη στην γενέτειρα του το Μαυρομμάτι Καρδίτσας (1782-1827)



Έχοντας συγκίνηση και δέος για το Μεγάλο Ήρωα Γεωργίου Καραϊσκάκη έκανα προσκύνημα στον τόπο που τον γέννησε και ανέθρεψε το Μαυρομμάτι Καρδίτσας.
Ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μαυρομματίου κος Δημήτριος Γιώτης η ψυχή του Μουσείου Γεώργιος Καραϊσκάκης και των δρώμενων του συλλόγου, κρατά σήμερα γερά τους συνδετικούς κρίκους με την ιστορία του τόπου και του Μεγάλου Ήρωα Γεωργίου Καραϊσκάκη. Αρωγοί στο έργο του οι Μαυροματιότες εντός και εκτός Ελλάδος.
            Η διαδρομή του επισκέπτη στο Μαυρομμάτι και την ευρύτερη ορεινή περιοχή των Αγράφων όπου έδρασε ο Γεώργιος Καραϊσκάκης μοναδική και ανεπανάληπτη.
Τοπία συμπλέουν αρμονικά με την πεδιάδα και τα απόκρημνα βουνά των Αγράφων μεταφέροντας νοερά στα λημέρια και τα έργα του Ήρωα. Δυνατές οι συναισθηματικές φορτίσεις στην σπηλιά που γεννήθηκε ο Καραϊσκάκης, αλλά και το σπίτι του που είναι πλέον επισκέψιμο, όπως και το Μουσείο Γ. Καραϊσκάκης. Στην Πλατεία του Μαυρομματίου ο ανδριάντας του Γ. Καραϊσκάκη θα σας υποδεχθεί και θα νιώσετε την δροσιά στα πέριξ καφέ- εστιατόρια και την χαρακτηριστική τους φιλοξενία. Το βράδυ θα απολαύσετε τη φωτεινότητα των αστεριών όπως πουθενά αλλού και αξίζει να το ζήσετε. Σε απόσταση αναπνοής από το Μαυρομμάτι το γυναικείο Μοναστήρι Αγίου Γεωργίου «Καραϊσκάκη» τόπος προσκυνηματικός για πολλούς τουρίστες και Έλληνες με το μικρό καθολικό του ανοικτό σε όλους για περιήγηση και ψυχική ανάταση.
            Στην κορυφή της Οροσειράς των Αγράφων στολίδι για το μοναδικό τοπίο η ιερά Μονή τη Παναγίας Σπηλιώτισας θα σας ταξιδέψει σε έναν κόσμο καθαρής και παρθένας φύσης και το προσκύνημα σας θα είναι ανάμνηση δυνατών συναισθημάτων.
            Είναι πολύ χρήσιμη η συνομιλία μου με τον Μαυρομματιότη κο Στέργιο Τέγο συγγραφέα του βιβλίου «Οδοιπορικό του Αρχιστράτηγου Γεωργίου Καραϊσκάκη από την γέννησή του στο Μαυρομμάτι Καρδίτσας μέχρι την δολοφονία του στο Φάληρο Αθηνών». Θα ήθελα να τον ευχαριστήσω δημοσίως για την συνεργασία που είχε μαζί μου και την φιλοξενία που μου παρείχαν με την σύζυγό του βραβευμένη Ελληνίδα συγγραφέα – ποιήτρια κα Ελένη Τέγου.
 
Συνομιλία με τον Στέργιο Τέγο.
ΕΡ.: Το Μουσείο «Γεωργίου Καραϊσκάκη» πότε ξεκινά στον τόπο γέννησης του μεγάλου Ήρωα πολεμιστή το Μαυρομμάτι;
ΑΠ.: Το 1927 γίνονται για πρώτη φορά εορταστικές εκδηλώσεις για την συμπλήρωση των 100 χρόνων από το θάνατο του Αρχιστράτηγου Γεωργίου Καραϊσκάκη.
Λόγω καταστάσεων που μεσολάβησαν από το 1927-1956 ουδείς ασχολήθηκε με τον ήρωα μας. Μετά το 1956 με απόφαση του εκπολιτιστικού συλλόγου Μαυρομματίου Αθηνών ελήφθη απόφαση τοποθέτησης στην πλατεία του Μαυρομματίου έφιππος ανδριάντας και εγκαινιάσθηκε το 1991. Παράλληλα ο πολιτιστικός σύλλογος Μαυρομματίου σε συνεργασία με τον πολιτιστικό σύλλογο Μαυρομματίου Αθηνών και άλλων πνευματικών ανθρώπων του χωριού άρχισαν να οργανώνουν την ίδρυση Μουσείου,και εκδόσεις βιβλίων για τον Καραϊσκάκη, πράγμα που συνεχίζεται με επιτυχία έως και σήμερα.
ΕΡ.: Υπάρχουν κειμήλια του Ήρωα Καραϊσκάκη;
ΑΠ. Υπάρχουν πολλά κειμήλια του Καραϊσκάκη, τα οποία ευρίσκοντο στο Λαογραφικό Εθνικό Μουσείο της Ελλάδος, όπως και στον τρισέγγονο του Αρχιστρατήγου Λεωνίδα Καραϊσκάκη και τα οποία παραχωρηθήκαν για το Μουσείο του Μαυρομματίου και φυλάσσονται σε χώρο προστασίας έως την πλήρη οργάνωση του Μουσείου. Πολλά κειμήλια επίσης εδόθησαν στο Μουσείο Μαυρομματίου από απογόνους συμπολεμιστών του Καραϊσκάκη.
ΕΡ.: Ποια είναι η ιστορία του χώρου του Μουσείου Γεωργίου Καραϊσκάκη;
ΑΠ.: Το κτίριο που βρίσκεται σήμερα το Μουσείο είναι δωρεά του Γεωργίου Γκίνη ενός συγχωριανού μας, ο οποίος μένει στον Καναδά. Το οίκημα αποτελείται από δύο ορόφους που διαμορφώνονται ώστε να δεχθούν μεγαλύτερο όγκο κειμηλίων για τον Καραϊσκάκη και την εποχή του.
ΕΡ.: Υπάρχουν άλλα σημαντικά ιστορικά σημεία αναφοράς στον Γεώργιο Καραϊσκάκη και ποια είναι;
ΑΠ.: Ένας κάτοικος Μαυρομματίου ονόματι Μαυροματιότης περίπου το 1775 παντρεύτηκε την Γκόλφω Διμισκή μετά Ζωή Διμισκή κόρη του οπλαρχηγού Διμισκή από την Σκουλικαριά Αιτωλοακαρνανίας και την έφερε στο Μαυρομμάτι.
Έχει εντοπισθεί το σπίτι του ζεύγους Μαυρομματιότη και σήμερα έχει δωρηθεί από την κα Μελπωμένη Τζουβάρα στο Μουσείο του «Γεωργίου Καραϊσκάκη» και είναι επισκέψιμος χώρος. Η Ζωή Διμισκή- Μαυρομματιότη χήρα και μόνη στο Μαυρομμάτι αναγκάζεται να εργασθεί ως καντυλαναύτισα στο Ανδρικό μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου που ήταν πέρασμα των οπλαρχηγών της εποχής. Εικάζεται ότι έμεινε έγκυος η Ζωή Διμισκή – Μαυρομματιότη από έναν Έλληνα διορισμένο των Τούρκων στην περιοχή ονόματι «Καραϊσκο» ή από κάποιον από τους δύο καπεταναίους του Μαυρομματίου με τα ονόματα Αραπογιάννης και Πλακιάς.
Σε προχωρημένη εγκυμοσύνη φυγαδεύτηκε σε σπήλαιο πολύ κοντά στο Μοναστήρι όπου και γέννησε τον μετέπειτα Αρχιστράτηγο της Ρούμελης Γεώργιο Καραϊσκάκη. Ο τόπος είναι σημείο αναφοράς της γέννησης του Ήρωα. Η πολιτεία έχει χαρακτηρίσει το σπήλαιο Ιστορικό Μνημείο και είναι ελεύθερο σε επισκέψεις.
ΕΡ.: Γιατί έως σήμερα δεν εξακριβώσατε την πατρότητα του Γεωργίου Καραϊσκάκη;
ΑΠ.: Έως και σήμερα είχαμε να αντιμετωπίσουμε όλα τα οργανωτικά θέματα σε σχέση με το Σπήλαιο, το Σπίτι και το Μουσείο «Γεωργίου Καραϊσκάκη», τώρα ήρθε η ώρα να αποδείξουμε και την πατρότητά του.
Ήδη έχουμε προβεί σε ενέργειες ώστε να μεταφερθούν τα οστά του Αρχιστράτηγου Γεωργίου Καραϊσκάκη από το Νέο Φάληρο στο Μαυρομμάτι όπως και την μεταφορά των απογόνων του γιου του Σπυρίδωνος και του εγγονού του Γεωργίου Καραϊσκάκη στην πατρώα γη.
Τα οστά όλων θα τοποθετηθούν σε κενοτάφιο και σε περίοπτη θέση της Πλατείας Καραϊσκάκη του Μαυρομματίου παραπλεύρως του ανδριάντα.
Θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε τους απογόνους του Καραϊσκάκη, του Πλακιά και του Αραπογιάννη ώστε να δεχθούν να γίνει εξέταση του DNA για να ξεκαθαρίσουμε το θέμα.
                                                
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΙΟΥ « Ο ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗΣ»
Σύλλογος των απανταχού Μαυρομματιανών Καρδίτσας «Ο Καραϊσκάκης»
Εφημερίδα Μαυροματιανά Νέα



Μάγδα Μυστικού-Καραγιαννιώτου
Δημοσιογράφος – ΕΔΣΤΕ
Εικαστικός συντάκτης